
108

Germany

Azerbaijan

Belgium

France

Portugal Spain

Greece

Italy

Kazakhstan

Kyrgyzstan

Latvia

Uzbekistan

The Netherland Poland
Czech Rep

Romania

Russia

Switzerland

Tajikistan

Turkmenistan

Lux.

DenmarkUnited 
KingdomIreland

Austria
HungarySlov

Slovakia

Bosnia H
Croatia

Bulgaria
Kosovo

Albania
Macedonia

Ukraine

Belarus

Moldovia

Lithuania

Finland

Sweden

Norway

Cyprus Armenia

Georgia

Serbia and Montenegro

Iceland

2007 Annual Report
EUROPE AND THE

FORMER SOVIET BLOC



THE TEMPTATION TO BAN

2006 was a very worrying year for press freedom in Europe, not just in countries whose governments
naturally caused anxiety but also in European Union (EU) member-states. Moves to censor or self-cen-
sor appeared, sometimes violently, concerning religious topics.The range of subjects that can be cove-
red freely also shrank, with harming the reputation of the state and denying or mentioning historical
events drawing threats or legal action.The banning in three countries, including Turkey, of the January-
February 2007 issue of the magazine Historia about religious fundamentalism is the most recent example.

Western Europe, and also Turkey, were frequently tempted to ban some topics from public discussion.
The row over a Danish paper’s September 2005 publication of cartoons of the Prophet Mohamed and
the reprinting of them in solidarity in several countries spread across Europe and beyond. Supporters of
freedom of expression faced those who said religious feelings should be respected. French newspapers
France Soir and Charlie Hebdo, which both reprinted all 12 cartoons, were legally challenged by the French
Muslim Council.

French philosopher Robert Redeker was threatened in southern France for a very critical article he
wrote about Islam. A leading opera house in Germany cancelled performances of Mozart’s opera
Idomeneo for fear of Muslim reaction. Other concerns were a new law in France banning denial of the
1915 Armenian genocide and Turkey’s frequent use of article 301 of its criminal code to prosecute jour-
nalists and intellectuals mentioning the genocide.

The situation was grim in Russia, where campaigning reporter Anna Politkovskaya became the third jour-
nalist to be murdered during the year on 7 October, after Yevgeny Gerasimenko and Ilya Zimin, Moscow
correspondent for the nationwide NTV network. Twenty-one journalists have now been killed since
President Vladimir Putin came to power in March 2000. New media takeovers by firms close to the
Kremlin and lack of broadcast news diversity showed Putin’s determination to increase his control of
the media.

Five journalists were murdered in the former Soviet bloc countries in 2006, including leading investigative
journalist Anna Politkovskaya, showing the problems this region has in shaking off its authoritarian past.

Greater press freedom since the 2004 “Orange Revolution” in Ukraine was offset in 2006 by physical
attacks on journalists and failure to satisfactorily resolve the murder of journalist Georgy Gongadze.The
campaign for the November presidential election in Tajikistan saw websites shut down and very unequal
media access for candidates.

Belarusian President Alexander Lukashenko was reelected with 80% of the vote in March in grim condi-
tions, having virtually eradicated the independent media since coming to power in 1994 and returned the
country to the era of clandestine publications.Violence and physical attacks on journalists and hounding
of the opposition press also made it a dark year in Azerbaijan.

Things did not improve either in Central Asia. The regime in Uzbekistan maintained pressure on inde-
pendent local and foreign media. The Kazakh government stepped up legal harassment of opposition
media and a young French journalist was murdered.

In Turkmenistan, which has the world’s worst press freedom record along with North Korea, the local
correspondent for Radio Free Europe / Radio Liberty died in prison while serving a six-year sentence for
working with foreign media.Two other journalists were given similar sentences for the same reason on
25 August and have not been heard of since. The death of “President-for-Life” Separmurad Nyazov in
December raised hopes for liberalisation of one of the world’s most oppressive regimes.

Elsa Vidal
Head of Europe desk

20
07

 A
nn

ua
l R

ep
or

t 
- 

Eu
ro

pe
 a

nd
 t

he
 fo

rm
er

 S
ov

ie
t 

bl
oc

In
tr

od
uc

tio
n 

109



20
07

 A
nn

ua
l R

ep
or

t 
- 

Eu
ro

pe
 a

nd
 t

he
 fo

rm
er

 S
ov

ie
t 

bl
oc

A court in Yasamal rejected a complaint on 27
January 2006 filed by journalist Sarvan Rizvanov
(of the Turan news agency) against police officer
Col. Chingiz Mamedov for hitting him with an iron
bar during an authorised demonstration on 9
November 2005.The local prosecutor refused to
take action and ignored medical reports and pho-
tos taken of the attack.

Fikret Huseynli, of the main opposition daily
Azadlig, was kidnapped and badly beaten in Baku
on 5 March 2006. He was on his way to the
Badamdar district for his work when he was
knocked unconscious from behind. When he
came to he was in a car with three men who took
him to the outskirts of the capital and threw him
out. They broke his fingers, stabbed him in the
neck and left him for dead at the roadside. He was
later found and taken to hospital.

The editor of the opposition daily Bizim Yol,
Bahaddin Khaziev, was kidnapped from his car on
the night of 18 May by five men who put a sack over
his head, beat him and ordered him to stop writing
articles. They then left him for dead near a lake
about 20 km outside the capital after driving over
his legs. He was found unconscious the next mor-
ning and taken to hospital in critical condition. He
had reported on caviar smuggling and on corrup-
tion by a top security ministry official. Local and
foreign pressure obliged the authorities to open an
enquiry into the attack but many people demons-
trating in support of Khaziev were arrested.

Journalist and writer Sakit Zahidov, of Azadlig, was
arrested on 23 June and charged with possessing a
large quantity of drugs with intent to sell it.A sup-
port committee of prominent people, independent
journalists, politicians and human rights activists
called for his release. Zahidov said 10 grammes of
heroin police claimed they found on him had been

planted by them. Medical tests showed he was not
a drug-user. He began a 10-day hunger-strike on 25
July to protest against his detention. He was given
a three-year prison sentence on 4 October, even
though the prosecution failed to prove he had
bought, consumed and intended to sell the heroin.

Journalists and opponents of President Ilham Aliev
stepped up their campaign against the regime in
October after the authorities said they were
expelling the opposition papers Azadlig and Bizim
Yol, the main independent TV station ANS, the
Turan news agency and the Azerbaijan Popular
Front party from their offices in central Baku.
Delegates of the Azadlig (“Freedom”) opposition
coalition began a hunger-strike on 30 October and
were joined on 9 November by representatives of
the independent media in protest against what
they called “the government’s unofficial war on the
free press.” 

But the regime went ahead and evicted Azadlig and
Turan on 25 November from their offices to new
premises on the outskirts of the city, some of
which were already occupied. Equipment and
archives were badly damaged during the forced
move. The state broadcasting council announced
the same day it was cancelling the operating per-
mit of ANS TV and the station went off the air a few
hours later.The council also said it would ban the
transmission in the country of the BBC, Voice of
America and Radio Liberty / Radio Free Europe from
1 January 2007.

The killer of editor Elmar Huseynov, of the news-
paper Monitor, who was shot dead in March 2005,
has still not been identified.The public prosecutor
on 8 August 2006 accused former economic deve-
lopment minister Farkhad Aliev, whom Huseynov
had often strongly criticised, of being involved in
the murder.Aliev strongly denied this.

110

Area: 86,600 sq.km.
Population: 8,410,000.
Language: Azeri.
Head of state: Ilham Aliev.

The regime frequently uses violence and threats against the media and the country
came near the bottom of the 2006 worldwide press freedom index.

AZERBAIJAN



20
07

 A
nn

ua
l R

ep
or

t 
- 

Eu
ro

pe
 a

nd
 t

he
 fo

rm
er

 S
ov

ie
t 

bl
oc

Many foreign journalists were deported or refu-
sed entry visas in spring 2006, including Laure
Mandeville, of the French daily Le Figaro, who was
officially told she had written “lies” about the
situation in Belarus.

Repression focused on media outlets giving a
voice to the opposition or simply mentioning its
existence. At least nine journalists were arrested
and beaten on 2 March by plainclothes police
while reporting on the arrest of opposition presi-
dential candidate Alexander Kazulin.A week later,
all 250,000 copies of a special edition of the inde-
pendent paper Narodnaya Volia about Kazulin were
seized. Distribution of three independent papers
containing manifestos of opposition candidates
was prevented by their Russian printing firm
which broke off its contracts with them. Police on
17 March seized 200,000 copies of the opposition
paper Tovarishch (which had been closed for seve-
ral months) because they contained the manifesto
of presidential candidate Alexander Milinkevich.

The Belarusian Association of Journalists (BAJ)
said the state-run TV station ONT gave 89% of its
airtime to election candidates between 21
February and 4 March.Two opposition candidates
- Milinkevich and Sergei Gaidukevich - were not
mentioned at all, while a third, Kazulin, got just
0.4% of the airtime.

The free media has almost disappeared or been
forced underground as in Soviet times. Printing
and distribution of newspapers is done by mono-
poly state firms and the state post office
Belpochta, which has a monopoly on handling
subscription copies, said it would stop distributing
in 2007 four national papers (Narodnaya Volia,
Nasha Niva, Tovarishch, Svobodnie Novosti Plus) and
more than a dozen regional ones.

Systematic legal hounding by the authorities of
media outlets that stray from the official line
enables them to be silenced through bankrupting
them. Suspension of the cultural magazine Arche
was confirmed on 8 November on grounds that its
September issue had contravened the magazine’s
licence terms banning it from mentioning politics.
The cover photo showed police breaking up an
opposition protest in March and an article detailed
a 1995 crackdown on opposition MPs who were
protesting a referendum imposed by Lukashenko to
make Russian one of the country’s official languages.

The suspension threatened the magazine’s exis-
tence. The post office told Arche that if its next
issue did not appear before 18 December, it would
stop distributing the magazine. Journalist Valentin
Akudovich said the magazine “would never recover
- the regime has banned it from newsstands, then
from bookshops and now from simply appearing.”

Administrative reasons were used as a threat to sus-
pend the country’s oldest independent weekly,Nasha
Niva, on the eve of its centenary. The information
ministry said the November issue failed to mention
its editorial address, thus violating article 26 of the
press law. The weekly’s application for a licence to
send out subscription copies was refused in April. It
had not been distributed by the post office since
January and had managed to publish thanks to private
donations and to printing fewer copies (only 2,500).

The investigation of the July 2000 disappearance of
cameraman Dmitri Zavadski was closed again on
31 March 2006, after being reopened in April 2005.
The prosecutor-general’s office cited an article of
the criminal code allowing closure in case of “fai-
lure in a search for a disappeared person.”
Zavadski’s body has not been found since he vans-
hed at Minsk airport.

111

Area: 207,600 sq.km.
Population: 9,755,000.
Languages: Belarusian, Russian.
Head of state: Alexander Lukashenko.

President Alexander Lukashenko’s reelection with more than 80% of the vote in very
tense conditions on 19 March 2006 showed his firm intent to resist the wind of change
in neighbouring Ukraine. The deplorable press freedom situation in Belarus did not
improve and Lukashenko has managed in his three terms of office to silence nearly all
opposition and independent media. 

BELARUS



20
07

 A
nn

ua
l R

ep
or

t 
- 

Eu
ro

pe
 a

nd
 t

he
 fo

rm
er

 S
ov

ie
t 

bl
oc

The government has a monopoly of telecommuni-
cations and does not hesitate to block access to
opposition websites if it feels the need, especially at
election time. Independent online publications are

also often hacked. In March 2006, for example,
several websites critical of President Alexandre
Lukashenko mysteriously disappeared from the
Internet for several days.

112

BELARUS



20
07

 A
nn

ua
l R

ep
or

t 
- 

Eu
ro

pe
 a

nd
 t

he
 fo

rm
er

 S
ov

ie
t 

bl
oc

Organised crime is a huge problem in Bulgaria,
with corruption and money-laundering so perva-
sive that they affect the whole society and hamper
the work of journalists. A bomb went off in front
of the Sofia home of Vasil Ivanov, of the Nova TV
station, early on 6 April, destroying the apartment
but causing no casualties. Ivanov’s mother was in at
the time but miraculously survived.

Investigators suspected the blast was connected
with Ivanov’s work. He had received regular death
threats during the previous year because of his
reporting on enquiries into organised crime and
had to have bodyguards.At the end of 2005, he had
reported on a solicitor who certified stolen vehi-
cle sales without checking the relevant papers.
Ivanov had obtained proof by “purchasing” vehi-
cles belonging to the former prosecutor-general
and even President Georgy Parvanov.

Access to public information generally improved
in 2006. After declassification of a first spate of
Communist-era material (halted in 2002 at
NATO’s request), the government said it was ope-
ning up nearly 250,000 files as their legal confiden-
tiality expired. Interior minister Rumen Petkov
said on 20 May that several journalists, including

Nova TV’s political commentator, Georgy
Koritarov, and former presenter Kevork
Kevorkian, had been recruited by the communist
secret police in the 1970s.

Koritarov admitted he had worked with the secret
police, especially in fact-finding missions to
Yugoslavia, China, Romania and Albania. But Tocho
Tochev (editor of the daily Trud) and freelance
journalist Angelina Petrova,who were also accused
of collaboration, protested and won a letter of
apology from the ministry, as did two other jour-
nalists (Ivo Inzhev and Ivan Garelov) wrongly sus-
pected of belonging to the secret police.

These sensational revelations revived the heated
debate on the subject. The prime minister favou-
red destroyed the archives but on 6 December
parliament voted to extensively open up the files
and even post online the names of politicians, jud-
ges, diplomats and journalists who had been
agents or had worked with the espionage and
counter-espionage services until July 1991, when
these bodies were disbanded. The names of
department heads up til July 1990 will also be
released. But none of the exposed people will be
prosecuted.

113

Area: 110,910 sq.km.
Population: 7,965,000.
Language: Bulgarian.
Head of state: Georgi Parvanov.

Reforms were introduced in preparation for the country’s entry into the European
Union on 1 January 2007.  Meanwhile organised crime and corruption are priority pro-
blems that undermine Bulgarian society and affect the work of journalists. 

BULGARIA



20
07

 A
nn

ua
l R

ep
or

t 
- 

Eu
ro

pe
 a

nd
 t

he
 fo

rm
er

 S
ov

ie
t 

bl
oc

Publication by the daily Jyllands-Posten of 12 car-
toons of the Prophet Mohammed on 30
September 2005 sparked a huge crisis between
Denmark and Muslim countries and quickly spread
to other European states, some of whose media
outlets reprinted them in solidarity. Jyllands-Posten
editor Carsten Juste formally apologised to
Muslims on 30 January 2006 on the paper’s behalf,
but this was not enough to avoid a bomb scare
and evacuation of the building shared by the paper
and the Danish news agency Ritzau.

Prime minister Anders Fogh Rasmussen, who had
originally defended freedom of expression, yielded
to heavy pressure and implicitly deplored publica-
tion of the cartoons. But Flemming Rose, cultural
editor of Jyllands-Posten, defended on 19 February
his decision to publish the cartoons in the first
place as a legitimate journalistic subject and said
he opposed the media giving special treatment to
Islam. He was later sent on indefinite leave by the
paper.

Denmark’s excellent reputation for press freedom
was threatened when two journalists of the daily
Berlingske Tidende were prosecuted in April 2006

for publishing extracts in February and March
2004 from a Danish intelligence service report
saying there was no serious evidence of weapons
of mass destruction in Iraq. The supposed exis-
tence of them was used by the Danish government
to justify its participation in the US occupation of
Iraq. The two journalists, Michael Bjerre and
Jesper Larsen, were charged with “publishing
material illegally obtained by a third party.” Frank
Grevil, the military intelligence officer who passed
on the report to them,was given a four-month pri-
son sentence in 2005.

The charges against the two journalists were
increased in April 2006 and the paper’s editor,
Niels Lunde, was also charged. All three went on
trial in November for “undermining state security”
and faced up to two years in prison. They were
cleared on 4 December to the relief of the coun-
try’s media. The case emphasises how secrecy of
journalistic sources is crucial to press freedom in
Europe.

114

Area: 43,090 sq.km.
Population: 5,430,000.
Language: Danish.
Head of government: Anders Fogh Rasmussen.

Publication of cartoons of the Prophet Mohammed in 2005 continued to stir impassio-
ned debate in Demark in 2006.  Three journalists on the Berlingske Tidende were also
prosecuted for “undermining state security,” which threatened to create an unfortu-
nate precedent in a country with one of the world’s best records for press freedom.

DENMARK



20
07

 A
nn

ua
l R

ep
or

t 
- 

Eu
ro

pe
 a

nd
 t

he
 fo

rm
er

 S
ov

ie
t 

bl
oc

The managing editor of the daily France Soir, Jacques
Lefranc, was dismissed by the paper’s French-
Egyptian owner, Raymond Lakah, for reprinting 12
cartoons of the Prophet Mohammed on 1 February
that were first published by a Danish newspaper.
Five days later, on 6 February, a bomb threat was
made to the paper.

The day before, a fire extinguisher had been placed
outside the offices of the satirical weekly Charlie
Hebdo, hinting at an imminent attack.A legal effort
by Muslim organisations, including the French
Muslim Council (CFCM), to obtain seizure of the
issue of the weekly devoted entirely to the car-
toons, failed on 7 February.The CFCM began legal
action on 10 February against French papers that
had reprinted the cartoons.An article in the daily Le
Figaro by philosophy teacher Robert Redeker hea-
ded “What should the free world do about Islamist
intimidation?” got the issue of the paper banned in
Egypt and Tunisia. Redeker was given police protec-
tion after getting death threats and had to stop his
teaching activities.

So-called “revisionist” laws also substituted ideo-
logy for debate, as shown by the National
Assembly’s passage of a Socialist proposal banning
denial of the 1915 Armenian massacres on pain of
five years in prison and a fine of €45,000 euros, thus
helping to build an official version of history and
shutting down debate, which is against the principle
of freedom of expression.

As in the previous year, 2006 saw numerous prose-
cutions of journalists in a bid to make them reveal
their sources. Justice minister Pascal Clément pro-

mised however to include privacy of sources in the
revised 1881 press law.This did not stop the formal
investigation of six journalists for “possessing legally
confidential material” (two journalists of L’Equipe),
“violating professional secrecy” (Midi Libre) and
“violating confidentiality” (in the Clearstream cor-
ruption scandal).A Paris court’s dismissal of charges
against journalist Claude Ardid on 14 November
was a welcome contrast. The court said a journa-
list’s only job was to help inform the public, inclu-
ding in ongoing legal cases, and could not be inter-
fered with except where freedom of expression
was abused but not because of violations of secrecy
that have helped to inform the public.” 

The aim of restricting journalists is also behind the
protection of the private life of public figures.The
dismissal of Alain Genestar as editor of Paris-Match
in June 2006 aroused strong protests. He said he
had been removed because he printed a cover
photo on 25 August 2005 of conservative leader
Nicolas Sarkozy’s wife Cécilia in New York with her
boyfriend. The magazine’s owners, Lagardère, a
friend of Nicolas Sarkozy, claimed he had been dis-
missed because of a “professional” dispute.

The situation remained worrying in New
Caledonia,where the media was frequently accused
in local conflicts. Things at the broadcaster RFO
returned to normal in November after eight
months of intermittent disputes. But the printing
press of the weekly paper Les Infos was shut down
in late August and early September, and that of the
daily Les Nouvelles calédoniennes briefly in
November. Journalists were frequently barred from
press conferences or prevented from filming.

115

Area: 551,500 sq.km.
Population: 60,496,000.
Language: French.
Head of state: Jacques Chirac.

Respect for religious beliefs and private life and for the right not to reveal journalistic
sources were at the centre of the press freedom debate during 2006. 

FRANCE



20
07

 A
nn

ua
l R

ep
or

t 
- 

Eu
ro

pe
 a

nd
 t

he
 fo

rm
er

 S
ov

ie
t 

bl
oc

Freelance journalist Bruno Schirra and Johannes von
Dohnanyi, foreign editor of the Swiss weekly
SonntagsBlick, were charged on 15 March 2006 with
“complicity in disclosing state secrets” along with
Wolfram Weimer, editor of the political magazine
Cicero.The Potsdam prosecutor said Schirra included
in an April 2005 Cicero article part of a confidential
police report on Al-Qaeda that von Dohnanyi had
passed on to him. In September that year, police vio-
lated the right to secrecy of journalistic sources (arti-
cle 53 of the code of criminal procedure) by searching
the magazine’s offices and Schirra’s house.

Weimer agreed to pay a fine of €1,000 in exchange
for the dropping of charges, but refused to admit his
guilt and said he had wanted to speed up the legal
process and get a decision from the      Constitutional
Court, which on 22 November 2006 began hearing
his appeal against the police search as a violation of
press freedom.A verdict is expected in 2007.

The Potsdam regional court overruled a decision
against Schirra and von Dohnanyi in July 2006. It
argued that the state secret had already been disclo-
sed when the information was passed to Schirra. It
also said the content of the confidential report was
known to a French journalist months before the arti-
cle appeared in Cicero.

Two opposition parties in the German parliament,the
FDP and Bündnis 90/Die Grünen, are pushing for a
new law to protect journalists from prosecution for
“complicity in disclosing state secrets.”

The daily Süddeutsche Zeitung revealed on 12 May that
a former senior judge had said in a confidential report
to a parliamentary commission that the German
intelligence service BND had spied on journalists bet-
ween 1990 and late 2005 to discover which of its offi-
cials were leaking material to the media. Major maga-
zines Stern and Der Spiegel then found out they had
been spied on.The government was forced to react

on 15 May by banning the BND from spying on jour-
nalists.The report,which was eventually published on
26 May,said that as well as tapping journalists’ phones,
the BND had paid some journalists to spy on their
colleagues.

Another phone-tapping case was revealed in
December by Süddeutsche Zeitung,which said conver-
sations between journalists of Stern and of the publi-
cly-run TV station ZDF with the lawyer of Khaled el-
Masri, a German citizen kidnapped in 2003 and held
in Afghanistan until May 2004 had been spied on.The
public prosecutor had ordered the phone-tapping in
January 2006 to obtain information about the kidnap-
pers of Masri, whose lawyer, Manfred Gnijdic, appea-
led against the phone-tapping to the constitutional
court.

Der Tagesspiegel cartoonist Klaus Stuttmann received
death threats after one of his cartoons appeared in
the paper on 17 February.With the caption “Why the
army must be present,” it showed four Iranian foot-
ball players with explosives strapped to them standing
next to armed German soldiers. It was an ironic com-
ment on the debate about use of the army during the
soccer World Cup.

A day after the 17 September elections in the state of
Mecklenburg-Vorpommern, two journalists were
attacked by supporters of the extreme right-wing
NPD party while taking pictures of and filming party
members. A journalist and photographer were
attacked and beaten while covering a neo-nazi-mee-
ting on 4 November

A new freedom of information law came into effect in
January 2006. The law officially guarantees access to
such data but includes many exceptions for reasons
of supposed public and national security and requires
that disclosure of information about a company must
be approved by the company itself. Those seeking
information must also pay for it.

116

GERMANY
Area: 357,030 sq.km.
Population: 82,689,000.
Language: German.
Head of government: Angela Merkel.

Spying on the media by the intelligence services and police to discover journalistic sour-
ces was a hot topic in 2006 and several journalists were prosecuted for “complicity in
disclosing state secrets.” The new freedom of information law came into effect but
implementation was not satisfactory. 



20
07

 A
nn

ua
l R

ep
or

t 
- 

Eu
ro

pe
 a

nd
 t

he
 fo

rm
er

 S
ov

ie
t 

bl
oc

The 9-10 April parliamentary elections were won by
the centre-left coalition of Romano Prodi, who
became prime minister, replacing Silvio Berlusconi,
who was rebuked at least three times for violating
electoral law. On 7 April, Berlusconi unexpectedly
appeared on the TV station Rete 4 and was intervie-
wed for 20 minutes, despite the intervention of the
state broadcasting regulator.The station belongs to
the Berlusconi-family-owned Mediaset group, which
was fined three times, including €250,000 on one
occasion, for bias in favour of its owner’s centre-
right coalition.The regulator accused Rete 4 of invi-
ting Berlusconi to appear on the programme “Liberi
Tutti” without any opponent and only with journa-
lists who supported him.

The offices of the daily Repubblica in Rome and
Milan, and those of the daily Piccolo in Trieste, were
searched by tax police on 11 August as part of an
investigation into the 2003 CIA kidnapping of for-
mer Imam Abu Omar.The homes of two journalists
- Cristina Zagaria and Claudio Erné - were also sear-
ched and they were accused of “violating legal confi-
dentiality” and “possessing secret documents” for
quoting a military intelligence official about the case
in their respective papers. The tendency to prose-
cute journalists for revealing confidential informa-
tion spread throughout Europe during the year.

The supreme court on 26 October cleared jour-
nalist Mario Spezi of involvement in the 1985
murder of a Tuscan doctor and of “insults” for his
investigation of a series of unexplained murders
(the Monster of Florence case). Spezi, who had
been arrested on 7 April and had covered the
case for the daily La Nazione, was writing a book
about the murders that challenged the police
version.

The Perugia prosecutor ordered his home to be
searched in November 2004 and police seized
material for articles he wrote for the paper in the
1970s and in the 1980s. They also took away
computer files and all material to do with his
book. He spent 23 days in prison in 2006 and the
judge in the case agreed to the prosecutor’s
request to hold him in secret for five days, treat-
ment usually reserved for the most dangerous
criminals.

Blogger Roberto Mancini was fined €13,500 on
26 May for allowing readers of his blog to post
libellous comments about local journalists, a deci-
sion that clashed with European jurisprudence
and could harm the country’s blogosphere by
making editors inclined to unduly censor visitors
to their sites.

117

Area: 301,340 sq.km.
Population: 58,093,000.
Language: Italian.
Head of government: Romano Prodi.

Press freedom and independence were a major issue in the April 2006 parliamentary
election campaign, during which outgoing prime minister Silvio Berlusconi was sanctio-
ned at least three times for overshooting his allotted media-time. As in many European
countries, protecting journalistic sources became an issue when police searched the
premises of daily papers.

ITALY



20
07

 A
nn

ua
l R

ep
or

t 
- 

Eu
ro

pe
 a

nd
 t

he
 fo

rm
er

 S
ov

ie
t 

bl
oc

An opposition leader, Altynbek Sarsenbayev, and
two aides were shot dead in February and the
opposition media joined a protest movement cal-
ling for a through investigation. Editor Yergalieva
Gulzhan, of Svoboda Slova, was given a 10-day pri-
son sentence in March for saying President
Nazarbayev and his daughter (member of parlia-
ment Darigha Nazarbayeva) were behind the mur-
ders.

Two months later, journalist Kazis Toguzbayev was
prosecuted by the committee for national security
for supposedly harming the president’s “dignity
and reputation” (article 318 of the criminal code)
in a 3 May article on website www.kub.kz headed
“Mafia regime shadows the murder of Altynbek
Sarsenbayev” and accusing the authorities of not
investigating the murder energetically enough. His
trial began on 23 November and he faces up to
three years in prison and a fine of up to $7,600.
He was banned from leaving Almaty.

The regime continued to target the opposition
press. Kenzhegali Aitbakiev, a sub-editor of the
weekly Ayna-Plus (whose liquidation had been
ordered in early April after being sued for libelling
Nazarbayev), was attacked and beaten up by a
dozen men near his home on 23 April and lay
unconscious in the street for three hours before
being taken to hospital for an emergency opera-
tion for a fractured skull and jaw.

Ayna Plus had only started up in January as a new
version of the opposition newspaper Dat, founded
in 1998 and several times forced to change its

name (SolDat, Juma Times, Ayna-Plus) to keep going
in the face of several judicial liquidations, like other
publications.

Nazarbayev decreed amendments to the press law
on 5 July, setting up a fund to pay libel damages (to
which all media had to belong), providing for a
three-year ban on working as a journalist for those
with a media-outlet ordered closed and a ban on
newspapers reusing or partly changing the name of
a paper shut down by the authorities. Registration
with the information ministry was tightened and
re-registration made compulsory whenever a
media-outlet changed its editor, address or the
number of copies it printed, on pain of heavy fines.

French journalist Grégoire de Bourgues, 24, was
murdered at his apartment in Almaty on 2 August.
He had been in the country for three months wri-
ting an advertising feature for the government.
Police said he was the victim of a botched robbery
by three men who broke into his apartment and
killed him before getting away with about €5,000,
his mobile phone and laptop computer. Police
arrested two suspects in late August and said a
third man was being sought.

Reporters Without Borders went to Kazakhstan
in September to investigate, met government offi-
cials and investigators and managed to win access
for the family’s lawyers to the case files and per-
mission to participate in the trial. The family lod-
ged a legal complaint in France on 8 September
and Reporters Without Borders was granted inte-
rested party status by the investigating judge.

118

Area: 2,724,900 sq.km.
Population: 14,825,000.
Language: Kazakh.
Head of state: Nursultan Nazarbayev.

The crackdown on opposition and media in the run-up to the December 2005 election
that gave President Nursultan Nazarbayev a new seven-year term barely let up in 2006
and prosecutions for “defaming” him continued, along with closure of opposition
papers and physical attacks on journalists. A young French journalist was also murde-
red in Almaty.

KAZAKHSTAN



20
07

 A
nn

ua
l R

ep
or

t 
- 

Eu
ro

pe
 a

nd
 t

he
 fo

rm
er

 S
ov

ie
t 

bl
oc

The ultra-conservative TV station Trwam was
given a scoop on 2 February 2006 about the
signing of an agreement between conservatives,
the extreme right and populists. Only journalists
from the media group of Father Tadeusz Rydzyk
were given access, sparking outrage among other
journalists.

Religion was also the reason behind a €125,000
fine imposed on the TV station Polsat by the
state broadcasting council (KRRiT) on 22 March
for “harming the reputation” of broadcaster
Magda Buczek and offending the feelings of liste-
ners and viewers of her programmes on Radio
Maryja and Trwam after a Polsat talk-show guest
imitated her voice and called her an “old maid.” 

CRITICISM NOT TOLERATED

President Lech Kaczynski and his twin brother
Jaroslaw, the prime minister, did not like being
criticised and the Warsaw prosecutor took
action in July against Peter Kohler, of the
German daily Tageszeitung, for writing a satirical
article a month earlier about the Kaczynski bro-
thers headed “The new Polish yokels.” 

The government reacted furiously and officials
likened Tageszeitung to the pro-Nazi German
press and demanded that the German govern-
ment condemn the article. The Polish foreign
ministry said on 4 July it would not longer speak
to the paper’s Warsaw correspondent, Gabrielle
Lesser, who received anonymous threatening
phone calls. President Kaczynski called the 
article “vile” and “disgusting” on 7 July.

The editor of the monthly Sukces removed a
page from 90,000 already-printed copies of the
April issue for fear of reprisals about an article
there in which a journalist in dispute with the

presidential press office (over an article she
wrote in February) continued to state her case.

The deteriorating general situation included
influential media-outlets inciting the public to
racial and religious hatred. A commentator on
Radio Maryja (with three million listeners),
Stanislaw Michalkiewicz, said in March that “the
Jews humiliated Poland internationally by deman-
ding money” for property they left behind in
Poland. Xenophobic and anti-Semitic remarks
increased on the station without intervention by
the KRRiT.

The KRRiT was radically reformed under a
December 2005 law and its members reduced
from nine to five, two of whom were named by
President Kaczynski, who on 6 February appoin-
ted a new chairman, Elzbieta Malgorzata Kruk.
The constitutional court ruled on 23 March that
the appointments were illegal and that the
KRRiT was too much under government
control.

Editor Andrzej Marek, of the regional weekly
Wiesci Polickie, won a four-year battle against a
three-month suspended prison sentence for libel
handed down in 2002 for an article a year ear-
lier denouncing corruption of an official in the
town of Police. Marek was ordered imprisoned
on 16 January 2006 but the constitutional court
stayed the order and freed him two days later.

But the court refused on 30 October to invali-
date article 212 of the criminal code providing
for up to a year in prison for defamation. The
court recognised the importance of press free-
dom for democracy but said an individual’s
dignity and reputation was more important, even
though the clause contravened article 10 of the
European Convention on Human Rights.

119

Area: 312,685 sq.km.
Population: 38,600,000.
Language: Polish.
Head of state: Lech Kaczynski.

The advent of the coalition government of the Law and Justice (PiS) and Self-Defence
(Samoobrona) parties and the League of Polish Families (LPR) in late 2005 aggravated
relations between officials and the media, except for the religious media, which were
supported and favoured by the government.

POLAND



20
07

 A
nn

ua
l R

ep
or

t 
- 

Eu
ro

pe
 a

nd
 t

he
 fo

rm
er

 S
ov

ie
t 

bl
oc

2006 began badly with prosecution of two journa-
lists for allegedly revealing legally confidential
material. Sebastian Oancea and Marian Garleanu,
of the dailies Ziua and Romania Libera, were accu-
sed by the defence ministry on 20 February of
“possessing and disclosing” a CD of pictures of
Romanian troops in Iraq and Afghanistan, probably
from an army source.

They were prosecuted even though the two
papers decided not to print the pictures and on 7
February sent the photos to the national intelli-
gence service. Garleanu was arrested on 16
February and held for two days. Both journalists
face up to seven years in prison each. Four other
journalists - Bogdan Comaroni, Doru Dragomir,
Victor Roncea and Ovidiu Ohanesian - have been
summoned to appear as witnesses in the case.

A website created by two foreign desk journalists
on the daily paper Ziua parodying the foreign
ministry website was shut down in June. The
ministry asked the Internet service provider CHL
to stop hosting the site and CHL agreed to, even
though the ministry had no right to seek its clo-
sure. The provider also handed over information
about the journalists, violating the law protecting
personal data.

Encouraging progress was made in reforming the
criminal code and parliament approved on 6 June
the decriminalisation of defamation and insults, for
which people can no longer be jailed. Justice minis-
ter Monica Macovei has begun a thorough reform
of the code.

120

Area: 238,391 sq.km.
Population: 21,710,000.
Language: Romanian.
Head of state: Traian Basescu.

Two journalists were investigated for “disclosing legally confidential material” and a
website making fun of the foreign ministry website was shut down.  This was offset by
the start of a wide-ranging reform of the criminal code.

ROMANIA



20
07

 A
nn

ua
l R

ep
or

t 
- 

Eu
ro

pe
 a

nd
 t

he
 fo

rm
er

 S
ov

ie
t 

bl
oc

Three journalists were murdered in 2006, brin-
ging to 21 the number killed doing their job since
President Vladimir Putin came to power in March
2000.

The killing of Anna Politkovskaya at her Moscow
home on 7 October sparked international pro-
tests from governments, the European Union and
NGOs. The courageous and world-renowned
journalist worked for the paper Novaya Gazeta,
and for many years had campaigned against the
war in Chechnya and corruption and shrinking
freedoms throughout the Russian Federation.
Prosecutor-general Yuri Chaika personally took
charge of the investigation of her death. Many
leads were being examined amid general worry
that the enquiry would come to nothing, like
most killings of journalists in Russia.

The body of Yevgeny Gerasimenko, of the regio-
nal weekly Saratovski Rasklad, was found in his
apartment by his mother on 26 July, with his head
in a plastic bag and his body bearing marks of tor-
ture. Investigators ruled out a link with his job on
30 October and a Saratov court jailed a home-
less man, Sergei Finogeyev, for 18 years for the
murder. Gerasimenko had been looking into cor-
ruption among local businesspeople, so it is
hoped that a link with his job was only excluded
after thorough investigation. Ilia Zimin, of the sta-
tion NTV, was found dead in his Moscow apart-
ment on 26 February. He had been looking into
hygiene in the capital’s luxury restaurants, equip-
ped with a hidden camera. The Moscow prose-
cutor has not yet established a link between this
and his death.

These killings provoked new public demonstra-
tions calling for an end to violence against jour-
nalists and respect for press freedom. Protests by
hundreds of people on 21 June and 15 December

included slogans such as “Censorship today, pri-
son tomorrow!” and “Down with one-party TV!”
Public readings of the names of all journalists kil-
led in Russia since the collapse of the Soviet
Union in 1991 were also held.

TAKEOVERS SHRINK NEWS DIVERSITY

The media subsidiary of the natural gas conglo-
merate Gazprom, which is very close to the
Kremlin (its main shareholder), has gained
control of many media outlets, including the daily
paper Kommersant, one of the last bastions of the
independent media, which was bought on 31
August by mining and metals magnate Alisher
Usmanov, who also owns a Gazprom subsidiary.
The firm said on 21 November it would buy the
country’s biggest daily paper, Komsomolskaya
Pravda (2.1 million readers) in early 1997.

Pressure on the media in the provinces, where
political and economic power is most narrowly
concentrated, means that journalists’ room for
manoeuvre is even less than in Moscow. As well
as the murder of Gerasimenko, at least five other
provincial journalists were physically attacked
and one (Elina Ersenoyeva) vanished in
Chechnya, which remained a “black hole” for
news, even though Putin said the rebellious pro-
vince was “completely back under control of the
Russian constitution.”  

The supreme court overturned on 9 November
the acquittal of three men for the July 2004 shoo-
ting murder of US journalist Paul Klebnikov, edi-
tor of the Russian edition of Forbes magazine,The
three - Fail Sadretdinov, Musa Vakhayev and
Kazbek Dukuzov - had been cleared at the coun-
try’s first assises trial on 10 January. They will
now be retried by a Moscow court, which may
open the case to the public for the first time.

121

Area: 17,075,400 sq.km.
Population: 143,200,000.
Language: Russian.
Head of state: Vladimir Putin.

Several journalists were murdered during the year, notably Anna Politkovskaya, as a
result of spreading social violence and failure to punish the killers of journalists. More
takeovers of media outlets continue to seriously threaten news diversity and freedom
of expression.

RUSSIA



20
07

 A
nn

ua
l R

ep
or

t 
- 

Eu
ro

pe
 a

nd
 t

he
 fo

rm
er

 S
ov

ie
t 

bl
oc

The Catalan assembly passed a law on 29
December 2005 giving the regional broadcasting
authority (CAC) undue quasi-legal powers (similar
to those in Navarre and Andalucia) to regulate
media content. It provides for heavy fines (bet-
ween €90,000 and €300,000) and cancellation of
operating licences (and thus closure of the media-
outlet). Media must also comply with “the princi-
ple of truthful and verified news” and must not
“obstruct government surveillance activity.” These
provisions contravene the much more liberal
European Union press freedom laws.

Two major press freedom cases advanced in 2006.
The seven-year prison sentence imposed in 2005
on Tayssir Allouni, of the pan-Arab satellite TV net-
work Al-Jazeera, was confirmed by an appeal court
on 1 June. He had been convicted on 26
September 2005 of “collaboration” with Al-Qaeda
as part of a trial of 24 people accused of involve-
ment in terrorist activities in Spain. The prosecu-
tion mentioned an interview he had had with
Osama bin Laden in October 2001 when he was
Al-Jazeera’s bureau chief in Kabul. He also pointed
to the many contacts he had with Islamic funda-
mentalists.Allouni was transferred to house arrest
for humanitarian reasons on 3 October 2006 and
was able to return to his family in Granada. Al-

Jazeera announced on 14 July it was opening a
bureau in Spain.

The supreme court on 5 December ordered the
reopening of the enquiry into the death of Spanish
cameraman José Couso in Baghdad’s Palestine
Hotel after US army shelling on 8 April 2003.The
enquiry had been formally closed on 10 March but
the supreme court said Spanish courts were com-
petent to handle the case, which could affect rela-
tions between the US and Spain. This means Spain
could seek extradition of three US soldiers res-
ponsible for the shelling.

The state prosecutor said on 14 December that
legal action against the Basque-language newspa-
per Egunkaria by a judge was unjustified because
he had not proved the paper was an arm of the
pro-independence ETA. The paper faces another
legal actions.

Journalists who mention Basque terrorism and the
ETA - put in the list of predators of press freedom
by Reporters Without Borders - find it difficult to
do their job. Despite the permanent ceasefire
declared by the ETA on 22 March, several dozen
journalists still have to work with protection
because of ETA threats.

122

Area: 505,990 sq.km.
Population: 43,064,000.
Language: Spanish.
Head of government: José Luis Rodríguez Zapatero.

The Catalan regional assembly’s passing of a broadcasting law that includes threats to
press freedom is a call for vigilance and a warning that membership of the European
Union does not guarantee protection against the temptation to obstruct journalists.  The
threats to the media by the ETA still oblige several of them to work under protection.

SPAIN



20
07

 A
nn

ua
l R

ep
or

t 
- 

Eu
ro

pe
 a

nd
 t

he
 fo

rm
er

 S
ov

ie
t 

bl
oc

The newspaper SonntagsBlick reported on 8
January that the CIA had secret prisons in Europe
and reprinted a fax from the Egyptian foreign
ministry on the subject. The Swiss government
was in the dock and chose to challenge the paper
in court. Criminal and military investigations
were launched to find the journalists’ sources and
SonntagsBlick editor Christoph Grenacher and
two of his reporters, Sandro Brotz and Beat Jos,
face up to five years in prison for refusing to
reveal them.

Article 293 of the criminal code punishing “publi-
cation of secret official discussions” contradicts
article 10 of the European Human Rights
Convention and the European Court of Human
Rights ruled against Switzerland on 25 April.

Among precedents for the government’s willin-
gness to prosecute journalists was the conviction
of Martin Stoll for writing in the weekly Sonntags-

Zeitung in 1997 about Carlo Jagmetti, Swiss
ambassador to the US.

Another was the case of Viktor Damman, legal
columnist of the daily Blick, who was investigating
a burglary of the Fraumünster post office in
Zurich in September 1997 and an official of the
public prosecutor’s office agreed to fax him infor-
mation about people arrested during the enquiry.
None of the information was published but he
was prosecuted for “instigating violation of official
secrets” and fined €325 because the court said
the list of people arrested was secret.

However, the European Court said the informa-
tion could easily have been obtained elsewhere
and that the journalist was punished to dissuade
him from investigating, which could prevent the
media doing its job of informing people and moni-
toring situations. It awarded him damages of
€3,244.

123

SWITZERLAND
Area: 41,284 sq.km.
Population: 7,100,000.
Languages: German, French, Italian.
Head of state: Micheline Calmy-Rey.

Government prosecution of journalists on the newspaper SonntagsBlick caused surprise,
despite precedents, and highlighted the need to decriminalise press offences in a coun-
try where there is genuine press freedom.



20
07

 A
nn

ua
l R

ep
or

t 
- 

Eu
ro

pe
 a

nd
 t

he
 fo

rm
er

 S
ov

ie
t 

bl
oc

OSCE observers said the election had not met
democratic standards, despite a decree in
September that each candidate would be given 30
minutes on national TV (the country’s main source
of news) and the president’s statement on 20
October that all candidates should have equal
opportunities during the campaign. In reality, the five
other candidates were only allowed between five
and 15 minutes air-time each.

Two journalists were briefly arrested in the sou-
thern town of Qorghan-Teppa on 18 September
after investigating forced labour by students in cot-
ton fields.They were Radio Free Europe correspon-
dent Nosir Mamurzoda, who is not allowed to
broadcast in the country, and a reporter of the
Avesta news agency. They were freed after being
ordered not to investigate matters that “could des-
tabilise the country.” 

A dispute between the British Broadcasting
Corporation (BBC) and the state broadcasting com-

mission Tajikteleradiocom dragged on during the
year after a new law in September 2005 required
media outlets to re-register with the authorities.The
BBC had been told on 20 December 2005 that it
must file the necessary documents before 10
January 2006 even though some of them would take
six months to get. On the deadline, the relay of BBC
programmes on FM (the only way to reach much of
the population, in Dushanbe and northern town
Khujand) was suspended.The justice ministry even-
tually allowed the BBC office in Dushanbe to reopen
on 26 June. In July, the station applied for an FM ope-
rating licence to the state broadcasting commission,
which refused it on 2 August on grounds that there
was no agreement between Britain and Tajikistan.

Less than a month after the presidential election,
several independent news websites were illegally
shut down, including that of opposition figure
Dodojon Atovulloyev, Tajikistantimes.ru, founded in
March 2003 and one of the few criticising the
government.

124

Area: 143,100 sq.km.
Population: 6,300,000.
Language: Tajik.
Head of state: Imamali Rahmanov.

“No country in the world comes up to all the standards of the OSCE,” was President
Emomali Rakhmonov’s retort to critical OSCE observers after he won a third term of
office at elections on 6 November 2006 with 76.4% of the vote.  The run-up to the elec-
tion weighed on press freedom throughout the year.

TAJIKISTAN



20
07

 A
nn

ua
l R

ep
or

t 
- 

Eu
ro

pe
 a

nd
 t

he
 fo

rm
er

 S
ov

ie
t 

bl
oc

At least 65 people, including many journalists and
writers, have been prosecuted under article 301 of
the new criminal code introduced on 1 June 2005.
The article, headed “Denigration of Turkishness,
the republic and state organs and institutions,”
provides for between six months and three years
in prison for “anyone who openly denigrates the
government, judicial institutions or military or
police structures.” 

Scenes of violence accompanied the trials in 2006
of novelists Orhan Pamuk (who won the 2006
Nobel Prize for literature) and Elif Shafak,
Armenian-origin journalist Hrant Dink and five
columnists with the major dailies Milliyet and
Radikal (Erol Katircioglu, Murat Belge, Haluk Sahin,
Hasan Cemal and Smet Berkan). All were acquit-
ted.

Turks are divided on the issue. The EU enlarge-
ment commission’s report on 8 November said
press freedom must improve and that “freedom of
expression in line with European standards is not
yet guaranteed by the present legal framework (...)
Article 301 and other provisions of the Turkish
penal code that restrict freedom of expression
need to be brought in line with the European
Convention of Human Rights (ECHR).” 

The strong campaign for and against about Turkish
EU membership and the award of the Nobel Prize
for literature to a writer being prosecuted for his
work forced the prime minister to publicly declare
support for amending article 301. Several journa-
lists prosecuted under it said they would take
their cases to the European Human Rights Court.

Among them was Dink, editor of the Armenian
weekly Agos, who was given a six-month suspen-
ded prison sentence on 7 October 2005 for wri-
ting a series of articles about “Armenian identity.”

He was prosecuted again on 18 July 2006 four days
after an interview with Reuters news agency
about his prison sentence for “insulting
Turkishness” in which he used the word “geno-
cide” about the Turkish massacres of Armenians in
1915. He faces a new prison sentence of three
years.

WORRYING DEVELOPMENTS

Amendments to the country’s anti-terrorist law
that were approved by parliament on 29 June also
threatened freedom of expression by allowing
imprisonment for printing news about “terrorist
organisations” and raised fears of unjustified pro-
secution of journalists who dared to mention the
subject. Rüstu Demirkaya, of the pro-Kurdish news
agency Diha, was jailed on 14 June in the eastern
town of Tunceli for “collaborating with the
PKK/Kongra-Gel” after a former militant repor-
tedly accused him of giving the PKK a laptop and
10 blank CDs and telling the party about an
ongoing military operation. He faces up to 12
years in prison.

Three bomb attacks on the far-left daily paper
Cumhuriyet on 5, 10 and 11 May caused much
damage but no injuries and its journalists immedia-
tely resumed work. Ilyas Aktas, of the far-left fort-
nightly Devrimci Demokrasi, was shot and seriously
wounded in the southeastern town of Diyarbakir
on 30 March during a demonstration to honour
14 Kurdish rebels killed by the army a few days
earlier. He died on 14 April.

Police were criticised for failing to help an injured
journalist from the daily Sabah, Aliye Cetinkaya,
during a protest in the town of Konya on 10
February against publication in Europe of cartoons
of the Prophet Mohammed. Demonstrators
attacked her because she was not wearing a

125

Area: 774,820 sq.km.
Population: 71,190,000.
Language: Turkish.
Head of government: Recep Tayyip Erdogan.

Press freedom is still restricted by article 301 of the criminal code, which is frequently
used against journalists, writers and intellectuals mentioning sensitive topics such as
the Armenian massacres and the Kurdish question. Negotiations for Turkish member-
ship of the European Union have focused on the need to change this situation and prime
minister Recep Tayyip Erdogan said publicly he wants dialogue about it. 

TURKEY



20
07

 A
nn

ua
l R

ep
or

t 
- 

Eu
ro

pe
 a

nd
 t

he
 fo

rm
er

 S
ov

ie
t 

bl
oc

headscarf, wore jeans and was chewing gum. She
was insulted and stoned and shoes were thrown at
her. Police stood by and colleagues had to take her
from the scene.

But 2006 ended with the good news of the
release of two journalists of the pro-Kurdish

news agency Diha, Evrim Dengiz and Nesrin
Yazar, after nine months in prison for “undermi-
ning the unity of the state and territorial inte-
grity.”  They had been arrested while reporting
on a demonstration in support of PKK leader
Abdullah Öcalan, who has been in prison since
1999.

126

TURKEY



20
07

 A
nn

ua
l R

ep
or

t 
- 

Eu
ro

pe
 a

nd
 t

he
 fo

rm
er

 S
ov

ie
t 

bl
oc

Three journalists and human rights activists -
Annakurban Amanklychev, Sapardurdy Khajiev and
Ogulsapar Muradova - who helped French TV sta-
tion France 2 make a travel programme about
Turkmenistan were arrested on 16 and 18 June.
There were accused of plotting against ‘The
Turkmenbashi”  (Father of All Turkmens, as Nyazov
called himself) and their detention announced by
the president’s Ashkabat TV station. The eventual
charges against them were “illegal possession of
arms and ammunition” and before their secret
trial on 25 August, their families were not allowed
to visit them. One witness who saw Amanklychev
at the state security ministry said she was almost
unrecognisable and was being brutally interroga-
ted round the clock.

After a hasty trail during which the defence was
not allowed to speak, Amanklychev and Khajiev
were sentenced to seven years in prison and
Muradova to 6 years.They said they would appeal
and then no more was heard of them until the
death of the 58-year-old Muradova was reported
on 14 September. She had been the local corres-
pondent for Radio Free Europe / Radio Liberty, had
three children and probably died under torture in
prison since her body had many bruises, traces of
internal bleeding and a large open head wound.
No official investigation of her death was made.All

three prisoners had reportedly been sent to
Odovan Depe prison, where about 4,000 political
prisoners are held.

The three journalists, who were also activists for
the Helsinki Foundation for Human Rights, had hel-
ped make a French TV documentary called
“Turkmenistan:Welcome to Nyazovland” that was
broadcast in France on 28 September. Since their
conviction, their friends and family have been perse-
cuted, lost their jobs and been constantly watched.

Amanklychev and Khajiev were not among more
than 10,000 prisoners amnestied on 16 October
by Nyazov on the 15th anniversary of indepen-
dence including eight of the 50 people jailed for
“treason” after a November 2002 bid to assassi-
nate the president. Three journalists among the
50 - Serdar Rakhimov, Batyr Berdyev and
Ovezmurad Yazmuradov, who were sentenced to
25 years each - remained in prison and are being
held in an unknown place.

Nyazov ironically inaugurated a “House of Free
Creativity” in Ashgabat on 17 October 2006.The
10-storey, $17 million building shaped like an open
book and shining at night is for regime journalists
and, like many other public works in the country,
was built by the French firm Bouygues.

127

Area: 488,100 sq.km.
Population: 4,830,000.
Language: Turkmen.
Head of state: Gurbanguly Berdymukhamedov.

The regime’s grip on the country and the independent media tightened further in 2006,
with several journalists arrested, one killed in prison and their families hounded by the
authorities.  The death of President Separmurad Nyazov on 21 December revived
hopes of liberalisation in Central Asia’s most repressive country.

TURKMENISTAN



20
07

 A
nn

ua
l R

ep
or

t 
- 

Eu
ro

pe
 a

nd
 t

he
 fo

rm
er

 S
ov

ie
t 

bl
oc

The home of Lilia Bujurova, editor of the weekly
Pervaya Krimskaya and president of the Crimean
Association of Independent Journalists,was set fire
to in the Crimean capital of Simferopol in the early
hours of 1 March 2006. She blamed the attack on
her publication of a list of crime-linked candidates
in the 26 March Crimean parliamentary elections.

Other journalists were threatened or physically
attacked during the year.Volodymyr Katsman, edi-
tor of the paper Stolichnye Novosti, was badly bea-
ten up in his apartment building on 8 April by two
thugs with sticks and hospitalised with serious
head and arm injuries.The paper received an enve-
lope contained white powder and a note on 8
June. Someone claiming to be one of the attackers
threatened his colleagues, especially investigative
journalist Sherhy Kovtunenko, warning that they
would have no protection and that calling in police
would not help. The official probe into Katsman’s
beating has made no progress and the paper has
asked for police protection for the two journalists.

Margarita Zakora, editor of the weekly
Dzerzhynets in Dniprodzerzhynsk, was hounded
personally and by legal officials over several
months.The paper, launched in January 2006, had
become popular with a campaign against corrup-
tion among regional officials, who filed 19 almost-
identical lawsuits against Zakora. Shots were fired
at her apartment in June after the paper had criti-
cised a businessman, Aleksander Spektor. After a
second critical article, Spektor distributed porno-
graphic leaflets about her and her 20-year-old
daughter, including their addresses. Zakora asked
for police and court protection but despite solid
evidence of this harassment, no action was taken.

Vladimir Lutiev, editor of the weekly Evpatoriskaya
Nedelia, was sentenced to eight years in prison
on 12 July for alleged corruption after being held

since June 2005 when former Crimean MP
Nikolai Kotliarevsky accused him of attempted
murder. Lutiev had often criticised him in print for
electoral fraud and corruption and Kotliarevsky is
being prosecuted in two criminal cases.The court
trying Lutiev refused to hear defence witnesses
or evidence, according to his lawyer, Viktor
Oveshkin, who said the journalist was being houn-
ded by former local officials because he had accu-
sed them of corruption.

Five organisers and triggermen accused of killing
Igor Alexandrov, head of the TOR TV station in the
Slaviansk region of Donetsk, in 2001 were senten-
ced to between two and a half and 15 years in pri-
son on 7 June by an appeal court in Lugansk after
a two-month trial.The journalist had been beaten
with a baseball bat on 3 July 2001 and died of head
injuries four days later in hospital. In autumn
2003, the public prosecutor’s office announced
the killers had been identified and members of a
criminal gang charged.

IMPORTANT TRIALS

A court in Kiev resumed hearings on 14
September in the trial of the accused killers of
journalist Georgy Gongadze, editor of
Ukrainskaya Pravda, two days before the sixth
anniversary of his disappearance. Neither his
mother Lessia nor his widow Myroslava were
present and the countless obstacles in the case
increased fears that those really responsible
would never be brought to justice. The
“Melnichenko tapes” disclosed by the media indi-
cated that the decision to get rid of Gongadze
was made at the highest levels of government, but
despite the change of regime and promises by
President Yushchenko, who opened the trial to
the public, the investigation has made no pro-
gress.

128

Area: 603,700 sq.km.
Population: 46,481,000.
Language: Ukrainian.
Head of state: Viktor Yushchenko.

Political instability plagued 2006 due to tension between pro-Western President Viktor
Yushchenko (elected after the 2004 “Orange Revolution”) and his rival Viktor
Yanukovich, who returned as prime minister after the breakup of the ruling coalition.
The greater press freedom achieved in 2005 was reduced by physical attacks on journa-
lists and failure to complete the trial of the killers of journalist Georgy Gongadze.

UKRAINE



20
07

 A
nn

ua
l R

ep
or

t 
- 

Eu
ro

pe
 a

nd
 t

he
 fo

rm
er

 S
ov

ie
t 

bl
oc

Yushchenko said the day the trial resumed that
Gongadze’s name had become “a symbol of politi-
cal change and freedom of expression” in Ukraine.
But the constant problems with the case do not
bear out this optimism and more and more peo-
ple accuse prosecutor-general Oleksandr
Medvedko of trying to slow down the investiga-

tion and influence its outcome. Gongadze’s widow
said in mid-August she would sue the prosecutors.
Hearings since then have involved contradictory
evidence on the two key questions of whether
Gongadze was killed because of his journalistic
work and whether his work threatened the then
President Leonid Kuchma or one of his aides.

129

UKRAINE



20
07

 A
nn

ua
l R

ep
or

t 
- 

Eu
ro

pe
 a

nd
 t

he
 fo

rm
er

 S
ov

ie
t 

bl
oc

The failure of the police investigation into the
2001 murder of Sunday World reporter Martin
O'Hagan, and continuing deaths threats to several
colleagues, makes Northern Ireland a hostile place
for journalists investigating the crime gangs spaw-
ned by years of sectarian strife. The National
Union of Journalists, to which O'Hagan belonged,
submitted questions to police on the fifth anniver-
sary of his murder in September, asking why the
investigation had failed, despite official pledges to
catch the killers.

In the O'Hagan case, a coroner's inquest was
finally held on 19 December 2006, and its findings
supported the police theory that he had been shot
outside his home in Lurgan, County Armagh,
because he was investigating loyalist paramilitaries
involved in drug trafficking. A policeman told the
inquest he believed that eight men questioned in
the case - but not prosecuted for lack of evidence
- had been behind the murder. The police are to
review their stalled investigation this year and,
separately, the police ombudsman is examining
allegations that elements of the police colluded
with and sought to protect police agents or infor-
mers inside the murder gang. The police have
always denied this.

The apparent impunity for O'Hagan's killers did
not help local press freedom and, despite the
peace process, various groups are still threatening

investigative journalists. In all, about a dozen jour-
nalists and two newspaper groups in Northern
Ireland are believed to be working under violent
threat.The latest was another Sunday World repor-
ter, who was advised by police in August to seek
official protection under a UK government
scheme to assist threatened people. However,
government ministers later refused to protect
him, saying he did not qualify because he was a
journalist and "not employed in one of the occu-
pations normally covered by the scheme".

The former British home secretary, Charles
Clarke, said in April that a "pernicious and even
dangerous poison" had entered the media's world
view after the Guardian, Observer and Independent
carried articles attacking the government's civil-
liberties record.He accused the media of criticising
democracies because of the lack of dictatorships
to target, and of taking a simplistic approach to stri-
king a balance between freedom and security.

The BBC was attacked in October by the opposi-
tion Conservatives who accused it of making pro-
paganda for the Taliban in Afghanistan after the TV
programme Newsnight carried an interview with
one of its leaders.The BBC replied that reporting
the views of the Taliban was part of its job.
Surprisingly, the privately owned Sky News, which
also screened an interview with a Taliban comman-
der, was not criticised.

130

UNITED KINGDOM
Area: 242,910 sq.km.
Population: 59,668,000.
Language: English.
Head of government: Tony Blair.

Threats remain to journalists and press freedom in Northern Ireland and elsewhere in
the UK five years after the murder of the reporter Martin O'Hagan, for which no one
has been punished.



20
07

 A
nn

ua
l R

ep
or

t 
- 

Eu
ro

pe
 a

nd
 t

he
 fo

rm
er

 S
ov

ie
t 

bl
oc

Repression has become harsher since the 13 May
2005 uprising in the eastern town of Andijan, when
about 800 people were killed, according to non-
governmental organisations (187 according to the
government). Offices of foreign media were closed
and their staff forced to leave the country, inclu-
ding those of the British Broadcasting Corporation
(BBC), the US media aid organisation Internews and
Radio Free Europe/ Radio Liberty.

The government cancelled the accreditation of
Obid Shabanov, correspondent of the German
broadcaster Deutsche Welle in the southern region
of Bukhara, on 15 March 2006 and accused him of
putting out inaccurate news in a 1 February pro-
gramme on the station, when he reported that
some 30 people had frozen to death in an unhea-
ted bus on its way to Moscow.

The government announced on 24 February that
journalists working for foreign media that critici-
sed official policies risked losing their accredita-
tion for interfering in “internal affairs” or insulting
the “dignity and reputation” of Uzbeks.The proce-
dure for registering with the authorities was
extended from 10 days to two months. Foreign
and Uzbek journalists were forbidden to work
with unaccredited Uzbek colleagues on pain of
prosecution. Journalists were likened to terrorists
and the decree said those who “called for the
overthrow of the state or incited racial and reli-
gious hatred” would be deported.

Uzbek journalists were front-line targets of the
crackdown. Six reporters on the government
paper Pravda Vostoka were dismissed in July after the
presidential office called them “politically unrelia-
ble.” The journalists (Jamilya Aipova, Olga Fazylova
and others) contributed the independent website
Tribune (www.tribune-uz.info).Two independent jour-
nalists, Ulugbek Khaidarov and Jamshid Karimov
(the president’s nephew), were also victims.

Karimov vanished on 12 September between his
home and the hospital in Jizak where his mother
was a patient. His family found out on 5
October that he had been interned in a mental
hospital and would be held there for at least five
months. Khaidarov was arrested on 14
September and falsely accused of “extortion and
blackmail” after a woman approached him at a
bus stop and stuffed some banknotes in his
pocket that he quickly threw on the ground.
Police arrested him a few seconds later. He was
sentenced to six years in prison by a court in
Jizak on 5 October before being freed without
explanation a month later.

Sabirjon Yakubov, former correspondent for the
independent paper Hurriyat, was freed on 4 April
2006 after charges against him of “undermining
constitutional order” and “involvement with a
extremist religious organisation” were dropped.
He had been arrested in Tashkent on 11 April
2005 and been imprisoned in an intelligence ser-
vices (SNB) detention centre.

Internet users were also targeted. All local service
providers (ISPs) have been forced since November
2005 to use the state-controlled telecom opera-
tor Uzbektelecom, which enables the regime to
compile blacklists. The website of independent
journalist Sergei Ezhkov, Uzmetronom.com, was
blocked in June 2006. He is one of the very few
journalists openly critical of the regime.

Alo Khojayev, editor of the website Tribune-uz,
decided to close it down in early July, as he and his
family had been receiving threats since May 2005,
when he posted online news about the Andijan
uprising that contradicted the official version.The
authorities refused to let him leave the country,
even though he had hounded and efforts made to
intimidate him, so he stopped working as a jour-
nalist.

131

Area: 447,400 sq.km.
Population: 26,900,000.
Language: Uzbek.
Head of state: Islam Karimov.

The regime’s broad crackdown since May 2005 has also targeted local and foreign media.
Foreign journalists are seen as agitators and “terrorists” and Uzbek freelances who
work with them are prosecuted.  Arrests, internment and blocked websites were rou-
tine for journalists in 2006.

UZBEKISTAN




